tirsdag den 26. marts 2013

Hindbærparfait


Som franskmændene siger: Is er bedst om vinteren, da man ikke har travlt med at køle sig ned som om sommeren. Men når det er sagt, er der ikke noget der skal holde mig fra at spise det om sommeren. Kort sagt, jeg kan spise is hele året rundt. For noget tid siden fik jeg øjnene op for Mette Blomsterbergs hindbærparfait, som hun serverede sammen med en chokoladefondant. Viola og jeg fik straks lyst til at lave den, og sprang i køkkenet med det samme. Isen er egentlig lavet ud fra hendes opskrift, men vi har tilføjet og fjernet flere ting, så den passede bedre til vores smag.


HINDBÆRPARFAIT, LIDT UNDER EN LITER

HINDBÆRKOMPOT
1 vaniljestang
35 g sukker
120 g frosne hindbær
1/2  citron, saften derfra

FLØDEIS
35 g pasteuriserede æggeblomme (ca. 2 stk.)
45 g sukker
2,5 dl fløde

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Mas kornene med sukkeret, så kornene skilles ad. Kom det hjemmelavede vaniljesukker og de frosne hindbær i en gryde, og kog det under låg i ca. 2 min. Tag gryden af varmen, og lad det køle helt af i køleskabet. Det tager mindst en time.

Pisk æggeblommer og sukker med en håndmikser til en tyk æggesnaps. Pisk fløden til let skum. Vend forsigtigt flødeskummet og den iskolde hindbærkompot sammen med æggesnapsen. Hæld iscremen i en beholder, og sæt den på køl. Det tager mindst 4 timer, men helst til næste dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar